BMW seria 7 745 E23 1985 - 40 000 PLN - Otoklasyki.pl

MW serii 7 linii E23 to najbardziej luksusowe auto w gamie monachijskiego producenta na przełomie lat 70. i 80. Zostało zaprezentowane w 1976 roku i zastąpiło największą wówczas limuzynę w ofercie - model E3.

Samochód nieco złagodniał względem poprzednika, zachował jednak sportową stylistykę. Podcięty front był bliźniaczy z tym stosowanym w sportowym coupé - serii 6 E24. Auto wyróżniało się bardzo długą i rozciągniętą sylwetką (4860 mm długości, 1800 mm szerokości, 1430 mm wysokości), która dzięki zaawansowanym zabiegom designerskim Paula Bracqa nie wydawała się ciężka ani ospała. Stylistyka nie była porywająca, jednak BMW serii 7 linii E23 się podobało i do dziś cenione jest za komfort oraz olbrzymią przestrzeń wygospodarowaną dla piątki pasażerów.

Czterodrzwiowa limuzyna zapewniała ilość miejsca mogącą zawstydzić wszystkich ówczesnych konkurentów (nawet Mercedesa klasy S W116). W wyposażeniu seryjnym serii 7 E23 znajdowały się nawet takie udogodnienia, jak ABS, klimatyzacja czy komputer pokładowy. W późniejszych egzemplarzach z lat 80. nie dziwiła obecność poduszki powietrznej kierowcy, skórzanej tapicerki, drewnianego obicia, podgrzewania elektrycznych foteli czy automatycznych lusterek i szyb.

BMW Seria 7 E32 730i 1990 - 13 500 PLN - Otoklasyki.pl

Następczyni pierwszej „siódemki” została zaprezentowana w 1986 roku, po siedmiu latach prac niemieckich inżynierów. Auto zostało oznaczone kodem E32 i w momencie premiery było najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem w swoim segmencie. Początkowo oferowano dwa silniki sześciocylindrowe o pojemności 3,0 i 3,5 litra i mocach odpowiednio 188 i 211 KM.Po roku do oferty dołączyła pięciolitrowa jednostka V12 o mocy 300 KM. Był to pierwszy niemiecki silnik V12 po II Wojnie Światowej. Dzięki tej nowoczesnej jednostce, BMW E32 stała się niekwestionowanym królem klasy wyższej - zarówno Mercedes jak i Audi miały „tylko” silniki V8, a V12 Jaguara było już nieco archaiczne.

Po liftingu, który miał miejsce w 1992 roku, w ofercie pojawiły się dwa silniki V8 - trzylitrowy o mocy 218 KM i czterolitrowy dysponujący 286 KM. W przeciwieństwie do jednostek Mercedesa zasilanych mechanicznym wtryskiem Bosch K-Jetronic, we wszystkich jednostkach montowanych w E32 zastosowano nowocześniejszy, elektroniczny wtrysk paliwa Motronic. Ciekawostką jest prototypowa wersja „Goldfisch” z 16-cylindrowym silnikiem o pojemności 6,7 l połączonym z manualną skrzynią biegów. Auto powstało w jednym egzemplarzu i znajduje się w tej chwili w muzeum BMW.

BMW E38,3.5 B,V8,STAN KOLEKCJONERSKI - 6913292324 - oficjalne archiwum  Allegro

Luksusowa limuzyna klasyfikowana w topowym segmencie F, flagowy model BMW, produkowany od 1977 roku. Poprzednikiem Serii 7 był model E3. Spokrewniona technicznie z nim była zresztą pierwsza generacja „siódemki”. Samochód okazał się komercyjnym sukcesem, nie tylko w Europie, ale i w USA – wyprodukowano go w liczbie prawie 300 tys. egzemplarzy. Kolejne ugruntowały pozycję BMW w tym segmencie. Seria 7 jest dla niemieckiej marki modelem, który jako pierwszy prezentuje jej nowe rozwiązania techniczne – później są one wykorzystywane w mniejszych autach BMW. Od 2015 roku oferowana jest szósta generacja modelu, nazwana G11 oraz G12 (wersja przedłużona).